Programma VIO-dag 2022

27 oktober 2022
VIOdag

Programma - VIO dag 2022

Duurzame wegen van de toekomst

Datum: 16 november - 09:00 tot 18:00 uur

Locatie: Van der Valk Hotel Dordrecht

Op woensdag 16 november 2022 vindt in Hotel Van der Valk te Dordrecht de VIO dag 2022 plaats. Vorige maand is de uitnodiging daarvoor verstuurd, en inmiddels stromen de aanmeldingen binnen. Heeft u zich nog niet aangemeld doe dat dan snel via deze link. In deze nieuwsbrief meer over het programma.

Deze dag is het netwerkevent voor iedereen die betrokken is bij het ontwerpen van wegen en staat in het teken van Duurzame wegen van de toekomst. Tegelijkertijd vindt er een expositie plaats van een aantal bedrijven uit de wereld van mobiliteit en infrastructuur die u meer kunnen tonen over dit onderwerp.

Ochtend programma:

Zoals aangekondigd in de uitnodiging beginnen we het ochtendprogramma na ontvangst met koffie om 9.30 uur met keynotesprekers op de thema’s natuurinclusief ontwerpen en circulair ontwerpen.

Onze eerste spreker is Maurits Groen, activist en ondernemer in duurzame bedrijven in voedsel, energie, materialen en onderwijs. Hij is bekend als pleitbezorger voor duurzaamheid, initiator van duurzame coalities en oprichter van bedrijven. Groen ondersteunt opdrachtgevers uit het bedrijfsleven, onderzoeksinstellingen, overheden en maatschappelijke organisaties in oprechte duurzaamheidsambities om een substantiële bijdrage te leveren aan een duurzame wereld. In 2015 stond hij op de eerste plaats in de Duurzame 100 van het Dagblad Trouw. Kortom; dé man die ons als infraontwerper in de hele keten uit kan dagen onze duurzaamheidsambities vorm te geven en te na te jagen.

Ludo Hennissen, programma manager duurzame wegverhardingen bij Rijkswaterstaat, is de tweede spreker van de ochtend. Hij neemt ons mee in de vertaling van de urgentie die Maurits Groen heeft geschetst naar circulaire doelstellingen, ambities en beloftes van Rijkswaterstaat.

Sponsoren VIO-dag 2022

Middag programma:

Na de lunch vervolgen we het programma met drie parallelsessies.

Parallelsessie 1: Circulair ontwerpen

De middag start met kennis vanuit opdrachtgevers. Evelien Ploos van Amstel van Rijkswaterstaat gaat in op circulair ontwerpen, circulaire ontwerpprincipes en enkele concrete voorbeelden uit de praktijk. Daarna deelt Martijn Weening van de Provincie Noord-Holland kennis en voorbeelden van circulair aanbesteden en contracteren. Het tweede deel van de middag staat in het teken van praktijkvoorbeelden. Allereerst vertelt Maarten Schäffner van Witteveen+Bos over het circulair ontwerpen van InnovA58 in de MER/OTB-fase. Daarna vervolgt Jack Tijssen van de combinatie KWS / Gebroeders van Kessel die in hetzelfde project circulaire principes hebben toegepast in de uitvoering van de innovatiestrook van InnovA58.

Parallelsessie 2: Natuurinclusief ontwerpen.

Albert Vliegenthart van de Vlinderstichting en Dirk van Hout van Aveco de Bondt leiden de middag in met achtergronden over biodiversiteit en natuurinclusief ontwerpen. Samen vormen bermen het grootste natuurgebied van ons land. Hier zijn meer dan genoeg kansen om natuurinclusieve maatregelen toe te passen en de biodiversiteit te verbeteren.

Het tweede deel van de middag staat in het teken van praktijkvoorbeelden. Erik van Ooyen van de provincie Zuid-Holland geeft een toelichting over de uitdagingen die hij heeft om natuurinclusieve maatregelen in projecten te borgen. Daarna vertellen Victor Loehr van Rijkswaterstaat en Jasper Hooymans van Dura Vermeer welke “natuur”stappen er worden genomen om tot uitvoering te komen bij het project VIA15.

Parallelsessie 3: Klimaatadaptief ontwerpen.

Arnold Wielinga van RHDHV en Luuk Postmes van de gemeente Eindhoven beginnen de middag met verdieping van het onderwerp klimaatadaptief ontwerpen. Wat is het effect van klimaatverandering en welke beleidskeuzes worden hiervoor gemaakt komen hierbij aan bod. Groene en blauwe oplossingen passeren de revue, natuurinclusief en klimaatadaptief zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Na de verdieping worden praktijkvoorbeelden toegelicht door Sigrid Broeze van de provincie Gelderland en Suzanne Bontemps van Heijmans. De provincie Gelderland past het ambitieweb (duurzame GWW) toe in haar projecten. Sigrid deelt haar ervaringen met ons. Bij het bedrijventerrein Klavertje Vier in Venlo worden diverse klimaatadaptieve maatregelen toegepast. Suzanne vertelt over de geleerde lessen.

We sluiten de middag traditiegetrouw af met het uitreiken van de VIO-afstudeerprijs en een netwerkborrel.

Het belooft wederom een zeer interessante en waardevolle dag te worden waar wij hopen u weer van harte welkom te mogen heten.

De inschrijving is geopend, je kunt je direct aanmelden via deze link. De kosten voor een ticket bedragen €100,-.